Friday, December 21, 2012

Puding Laici Dangdut

Assalamualaikum.

Alhamdulillah, dapat juga Jiha bina blog ni. Jiha lebih memilih untuk buat blog masakan, sebab hobi saya yang suka cuba resipi baru, terutama kek dan dessert. Blog ni juga akan jadi tempat saya menyimpan semua resipi sebagai rujukan saya sendiri (sebab bukan semua resipi saya ingat hihi).  :)

Sebenarnya sekarang saya sedang bercuti panjang selepas tamatnya peperiksaan STPM pada 121212 baru2 ini (result? alahaiiii). Jadi banyaklah masa di rumah yang dapat saya manfaatkan untuk cuba resipi2 baru, insyaAllah.  :) Jiha menetap bersama keluarga di Besut, Terengganu. Jiha anak sulung dari 7 beradik. Adik yang bongsu,  Hazirah sudah berusia 6 tahun..dah besar dah semua..

Meet my mom :)


Ok, taknak cakap panjang2 sebab nanti teringat pulak soalan2 STPM hihi. Ini dia resipi pertama yang dapat di-post-kan disini, Puding Laici Dangdut. Jiha suka puding ni sebab pudingnya yang lembut dan berdangdut hehe. Puding ni pun senang sangat nak dibuat, dan adik-adik Jiha yang ramai ni pun suka puding ni.



PUDING LAICI DANGDUT
Sumber : Chef Hanieliza


Bahan B
10 gm agar2 serbuk atau 1 paket agar2 biasa [28 gram] 
6 gelas air 
11/2 cawan gula 
1 tin susu cair 
1 tin laici dalam tin.
1 tin laici [untuk hiasan] 

Cara: 
1. Masakkan agar2 serbuk atau agar biasa bersama air sehingga mendidih. 
2. Masukkan gula. Biarkan mendidih lagi. [jika gunakan agar biasa kena tapis] 
3. Tutup api. Masukkan air laici dan susu cair. 
4. Tuangkan dalam acuan [terpulanglah nak acuan besar atau mangkuk kecil, Jiha buat    dalam bekas kecil]. Bila dah sejuk masukkan dalam petisejuk. 
5. Hidangkan bersama buah laici yang diasingkan tadi. 


Buah cempedak di luar pagar,
Ambil galah tolong jolokkan,
Saya budak baru belajar,
Kalau salah tolong tunjukkan.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...