Wednesday, August 27, 2014

Oreo Brownies

Assalamualaikum.



Harini teringin nak makan kek coklat. Tapi bila fikir2, boring pulak kek coklat. Amboii.... :p


Jadinya, harini Jiha buat Oreo brownies ni. Sedap sangat sebab penuh dengan rasa coklat. Jiha guna coklat Vochelle untuk brownies ni, Jiha lagi suka guna coklat yang biasa kita makan dari guna coklat masakan sebab lagi sedap. Nak buat brownies ni senang sangat dan tak menggunakan mixer. Jiha just kacau adunan brownies ni guna whisk and here you go..you will get a perfect brownies for your sweet tooth! Tambahan lagi, brownies ni kan memang nipis je atau kita panggil kek bantat, jadi kalau makan ni susah nak rasa muak. Kalau yang minat biskut oreo, haa ni la pilihan yaang tepat kalau dah boring makan biskut oreo saja2. Kita boleh pelbagaikan jadi kek, brownies, aiskrim, puding dan sebagainya. Hehe. Oreo brownies ni memang sesuai untuk makan time minum petang.  Tak perlu masukkan dalam peti sejuk pun takpe, sebab brownies tak sejuk pun still rasa sedap. Okey, silalah cuba. Wink! ^_^


OREO BROWNIES

Bahan-bahan :

90g butter / marjerin (Jiha guna marjerin Daisy)
250g milk chocolate
85g gula kastor
2 biji telur
Sedikit esen vanilla
50g tepung gandum
Sedikit baking powder
10-12 kpg biskut Oreo (bahagikan kepada 2, separuh untuk dihancurkan letak dlm adunan brownies & separuh lagi untuk hiasan brownies)

Cara-cara :
  • Panaskan oven 170c .
  • Cairkan coklat dan marjerin dengan menggunakan kaedah double-boiler. Tutup api bila sudah cair.
  • Kemudian, masukkan gula dan kacau hingga sebati. Seterusnya, masukkan telur satu persatu dan esen vanilla. Kacau dengan menggunakan whisk.
  • Masukkan tepung, baking powder dan biskut oreo yang dihancurkan, kacau sehingga sebati.
  • Masukkan adunan ke dalam loyang(Jiha guna loyang saiz 8×8) yang telah digriskan dengan mentega atau baking paper. Hiaskan dengan biskut Oreo.
  • Bakar di dalam oven selama 25-30minit atau sehingga masak. Sedia untuk dihidangkan.







1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...